Para uprawiająca seks zamieniająca się w krokodyla, ryby przypominające oczy morskiego potwora, mężczyzna powożący własną trumną. Absurdalnym obrazom towarzyszy tekst – niby odręczne pismo stylizowane na starodawny manuskrypt.
Niczym przewodnik po nieznanym świecie na 300 stornach Kodeks objaśnia istnienie wyimaginowanych obiektów i stworzeń, używając do tego unikalnego alfabetu, dziesiątek wykresów i setek rysunków.
Autorem kodeksu jest włoski artysta Luigi Serafini, który mając zaledwie 27 lat, w 1976 oku postanowił stworzyć encyklopedię wyimaginowanych obiektów, inspirując się XVIII – wiecznym atlasami przyrodniczymi, „Alicją w krainy czarów” a także dziełami surrealistów.
Do tego nie napisał go w żadnym ze znanych języków, lecz w stworzonym przez siebie, niezrozumiałym sztucznym języku, który jest tak skomplikowany, że stanowi jeden z najwyższych wyczynów światowej kryptografii.
Zajęło mu prawie trzy lata aby ukończyć projekt, kolejne trzy aby dzieło opublikować, ale kiedy w końcu książka została wydana – dziwne i wspaniałe za razem dzieło sztuki i filozoficzna prowokacja, powstała tuż przed wybuchem ery informatyzacji, nieustannie przyciąga zainteresowanie i skupia wokół siebie nowych wielbicieli.
Publikacja po raz pierwszy wydana w 1981 roku przez wydawcę Franco Maria Ricci stała się od razu jednym z ulubionych dzieł kolekcjonerskich na długo zanim zyskała swoją popularność dzięki internetowym reprodukcjom.
Obecnie na skutek nie gasnącej popularności wśród kolejnych pokoleń, przygotowywana jest kolejna seria wydawnicza Codex Seraphinianus wzbogacona o kolejne rysunki artysty.